Nederlanders zien hond en kat als echte familieleden

Nederlanders praten massaal met hun huisdieren, hun dier betekent minstens evenveel voor ze als een familielid, en Sammie en Minoes slapen zelfs vaak bij hen in bed.

De band met huisdieren vervangt sociale verbanden, blijkt uit een onderzoek van Psychologie Magazine.

  • 83 procent van de Nederlandse huisdierenbezitters zegt een sterke emotionele band met zijn dier te hebben. Voor honden en katten is dat zelfs 90 en 94 procent. Voor meer dan 60 procent betekent Sammie of Minoes minstens zo veel als een familielid.
  • Dieren bieden steun in moeilijke tijden: ‘Ik praat met mijn kat over van alles, bijvoorbeeld als ik niet lekker in mijn vel zit.’ 60 procent van de dierenbezitters zegt dat zijn huisdier het aanvoelt als het baasje ongelukkig is.
  • Contact met een huisdier is vaak een vervanging van menselijk contact. Dat verklaart ook waarom 76 procent van de Nederlanders tegen zijn huisdier praat. 1 op de 7 zegt zelfs dat zijn huisdier hem beter begrijpt dan zijn partner. Bijna 40 procent kan meer zichzelf zijn bij zijn dier dan bij andere mensen.
  • Verrassend genoeg blijkt dat een huisdier vooral een goede vervanger is van kinderen, en niet zozeer van een partner. Mensen zonder kinderen hebben een sterkere band met hun huisdier. Hun dier slaapt vaker bij hen in bed (30%, tegenover 17% van de mensen met kinderen), ze vieren vaker de verjaardag van hun dier, en ze zeggen bijna twee keer zo vaak dat hun dier hen beter begrijpt dan hun partner.
  • Lager opgeleiden hebben een sterkere band met hun huisdieren dan hoger opgeleiden. Voor hen betekent het dier vaker minstens evenveel als een familielid, en ze zeggen vaker dat ze meer zichzelf zijn bij hun beest dan bij andere mensen. Ook zeggen ze meer geld ervoor over te hebben om het leven van hun dier te kunnen verlengen.
  • Psycholoog Nienke Endenburg van de faculteit Diergeneeskunde (Universiteit Utrecht) verklaart de innige band met huisdieren uit het wegvallen van traditionele sociale verbanden: ‘Een dier kan ons geven wat andere mensen ons in principe ook kunnen geven, maar die hebben daar geen tijd meer voor.’

    Het huisdierenonderzoek werd in opdracht van Psychologie Magazine uitgevoerd door onderzoeksbureau RM Interactive onder 300 huisdierenbezitters in Nederland.